Vad är Årets Butik?

Varje år anordnar Prisjakt tävlingen Årets butik där våra användare tar fram den butik som som de anser varit den bästa under året. Här kan du som butik fördjupa dig allt kring tävlingen.

Hur går tävlingen till?

Det är omdömen som räknas

Tävlingen pågår hela året

Varje verifierat butiksomdöme räknas som en röst och omdömet kan gälla såväl onlineköp som fysiskt butiksköp. Du får aktivt be dina kunder skriva omdömen, men inte mot någon form av ersättning eller belöning. Alla butiker på Prisjakt är med automatiskt i tävlingen. En användare kan lämna omdömen på flera olika butiker, men bara en gång per butik.

Då en del butiker säljer säsongsbetonade produkter vill vi ge alla samma möjlighet att be sina kunder lämna butiksomdöme. Därför ingår alla butiksomdömen som lämnas från december till november nästkommande år. 

Vem får lämna omdömen?

Det är viktigt att omdömena är äkta och skrivna av personer som inte har vinning av att tycka på ett visst sätt – positivt såväl som negativt. Vi har därför satt upp allmänna regler för som är extra viktiga i tävlingen:


  • Du, din personal och din närmaste familj får inte skriva omdömen om din butik eller dina konkurrenter. Detta gäller även personer inom din butikskoncern, företagsgrupp eller butikskedja.
  • Ett butiksomdöme ska utgå från konsumentens egen upplevelse av ett nyligen genomfört eller planerat köp i butiken, alternativt ett ärende som butiken hanterat.
  • Ett omdöme får aldrig lämnas mot någon form av kompensation, exempelvis en rabattkod eller möjligheten att vinna något i en utlottning.

NOTERA! 

Vi har alltid rätt att dölja och utreda omdömen som vi misstänker inte följer Prisjakts regelverk. Omdömen som är under utredning räknas inte med i tävlingen Årets butik.



Så utses vinnarna

Utifrån omdömenas antal och snittbetyg under tävlingsperioden beräknas en Årets butik-poäng (Shop of the Year-score) för varje butik. Den med högst poäng vinner utmärkelsen Årets butik. 


De med högst poäng inom varje butikskategori vinner kategoripriserna, och motsvarande gäller specialpriserna. Butikerna kategoriseras utifrån sitt produktutbud hos Prisjakt.


Beräkningsmodellen vi använder för att beräkna butikernas Årets butik-poäng kallas Bayesian average, en modell som bland annat IMDB använder. Här finns en artikel med exempel för den som vill fördjupa sig.


Vinnarna presenteras mitten av december. Prisjakts beslut kan inte överklagas.

Gratis annonsering i vinstpotten

Att koras till Årets butik av Prisjakts användare är stort och ärofyllt i sig – men vi vill hylla vinnaren lite extra. Vi vet hur viktigt det är med synlighet så därför kommer den butik som vinner årets huvudpris att få gratis bannerannonsering på Prisjakt under en månads tid.

Årets medvetna – Prisjakts miljöpris

För att lyfta butiker som sätter hållbarhet och miljö i fokus delar vi även ut specialpriset Årets medvetna butik. Som butik tävlar du genom att svara på fem frågor och vår expertjury utser vinnaren, vilken avslöjas mitten på december.

Visa dina kunder att du tävlar

För att få många butiksomdömen och därmed öka vinstchansen är det bra att puffa för din butiks medverkan i tävlingen. Du kan till exempel länka till din omdömessida på Prisjakt i din butiks orderbekräftelser, i nyhetsbrev eller annan kundkommunikation.

Det är också en god idé att påminna dina kunder om att verifiera/publicera sina omdömen, annars syns de inte på din butikssida och de kommer inte att ingå i tävlingen.